torsdag 27. mars 2014

Nesten hjemme!

Alle dere der ute – reis til Kirgisistan! Det knøttlille landet høyt i fjellene sør for Kazakhstan er som et lite paradis! Jeg visste ikke hva jeg skulle forvente meg når jeg kom til Bishkek, men fy faen så sjokkert jeg ble når jeg kløv ut av bilen som kjørte meg til byen! Hotell koster ingenting, jeg betalte rundt 300 kroner per natt på et fint hotell midt i byen. Greit nok. Men maten! Det går ikke an å forklare med ord hvor god maten var der borte, og hvor lite den kosta! Når man kjører fra Almaty til Bishkek ser man store horder av hester og lam som hopper rundt på endeløse grønne enger. Sånn skal det være! Kjøttet smakte helt annerledes enn hva vi er vant med her hjemme. Hvert tygg var som en eksplosjon i munnen! 

Prisene var til å le seg i hjel av – den siste natten i Bishkek bestemte jeg meg for å gå all-out som det heter. Bestilte meg en flaske med vin og masse mat, inviterte folk fra baren over til bordet mitt og vi spiste alle sammen, mot kvelden bestilte jeg like gjerne en flaske vodka og masse snacks – vet dere hva regninga kom på? 200 kroner! To hundre norske kroner for en middag for fire personer med masse alkohol og dessert og hele pakka! Faen hva jeg vil tilbake til Kirgisistan. Jeg var oppe i fjellene og dro på en gåtur langs en isbre og greier før jeg kjøpte en billett til Istanbul, der jeg er for øyeblikket. Om to dager reiser jeg hjem til Norge – det skal bli deilig. Gleder meg til å sette meg ned og fordøye alle opplevelser jeg har hatt. Istanbul er en helt OK by, men selv om landet er sekulært får man servert bønnerop fem ganger om dagen. Sånt setter jeg ikke pris på, i hvert fall ikke når de roper høyt som bare det, fem om morgenen! Nei, skal bli godt å komme hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar