torsdag 13. mars 2014

Visum, visum

Sorry at jeg ikke har holdt dere oppdatert, men det har vært noen helvetes dager for meg her ute. 

Når jeg skulle gå på toget til Almaty i Jekaterinburg, fikk jeg beskjed om at jeg behøvde et visum for å komme meg inn i Kazakhstan! Det hadde jeg faen ikke tenkt på i det hele tatt! Så da ble det ingen reise til Almaty, ikke den dagen. Verste av alt var at det ikke fantes noe konsulat eller lignende i Jekaterinburg, så jeg ble nødt til å ta toget til Omsk. Omsk er en industriby med skikkelig grå arkitektur og grå mennesker. 

Jeg tror ikke jeg så ett eneste smil på ansiktet til noen der borte. Til og med på konsulater, der jeg prøvde å være så snill som mulig og forklarte at jeg behøvde et visum til Kazakhstan så fort som mulig, fikk jeg bare ”money” som svar. Ja, alt kan kjøpes i Russland. Jeg fikk kvitte meg med en tusenlapp (kroner), så var visumet klart på et par timer. Det var dog ingen tog til Almaty derfra, så jeg fikk ta en buss til Astana, der jeg er nå. Astana er en sjelløs by. En kjedelig, dyr by med masse rare bygninger og flotte biler. Måtte betale nesten en tusenlapp for en natt på hotellet her jeg er, men i morgen skal jeg heldigvis dra videre til Almaty som jeg har hørt skal være fint. Ønsk meg lykke til nå da!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar