fredag 28. februar 2014

Sibir!

Trodde aldri jeg skulle få anledningen til å skrive dette, men jeg er i Sibir! Ja, midt i Russland med bjørner og greier! 



Etter St. Petersburg tok jeg toget til Moskva, men den drittbyen var det verste jeg noen gang har opplevd. En skikkelig drittby, fraråder alle som har tenkt seg dit – ikke dra! St. Petersburg var fantastisk, men Moskva er en typisk markeds by, millioner av mennesker som dytter og sloss og skriker og hoier uten å bry seg det minste om noen andre enn seg selv. Usj, gidder ikke skrive noe mer engang fordi jeg for frysninger av tanken på Moskva. Jeg hoppa på det første toget jeg kunne finne og stoppet innom Kazan før jeg dro videre til Jekaterinburg, der jeg er for øyeblikket. 

Kazan ligger i Tatarstan, et land som ligger inne i Russland. Har blitt kjent med en del folk på toget her (togene i Russland er som en badstue på skinner, alle prater med hverandre) og de forklarte meg at Russland består av mange land eller stater, akkurat som USA. Tatarstan er et av disse landene, og Kazan er hovedstaden. De har egen president og greier! Kazan var rent og vakkert, menneskene så ikke ut som russere i det hele tatt og det var en haug av moskeer der. Det skulle jeg ikke trodd om Russland. 

Hele reisen har vært en skikkelig åpenbaring, for å være ærlig. Får se å komme meg ut av Norge oftere! Nå er jeg i Jekaterinburg og en mann på toget forklarte meg i over en time hvordan man skal oppføre seg om man møter på en bjørn! Seriøst! Han sa at man ikke ser bjørner i gatene vanligvis, ihvertfall ikke i sentrum, men om man drar ut til forstedene kan man lett møte på de store dyrene. Tenk det! Håper jeg støter på en, det hadde vært noe å fortelle karene på jobben. Nå tenker jeg meg sørover og inn i Kazakhstan – alle jeg har møtt sa at Astana, den nye hovedstaden, er noe dritt. Så jeg tenker meg rett til Almaty, den gamle hovedstaden. Der skal det visst være mulig å stå på ski fra fjellet og rett ned til sentrum. Holder dere oppdatert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar