søndag 9. februar 2014

Russland er helt unikt

Joda, jeg fikk skaffet meg visum til slutt. Måtte juge til ambassaden og greier! De ville nemlig ikke gi meg visum først, fordi de mente at det var “mistenkelig” at jeg skulle ta den transsibirske akkurat nå under OL i Sochi. Er det mulig? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om de jævle OL-greiene, vet jo at Norge vinner uansett. 

Reisebyrået jeg kontaktet sist sende meg likeså gjerne en bekreftelse på at jeg hadde booket hotell i to uker, det så skikkelig falskt ut men ambassaden tok den imot med glede. Russere er underlige mennesker, altså. Jeg lurer på om de er sånn i selve landet også? At jeg blir nødt til å forklare til alle og enhver at jeg ikke er en spion, at jeg ikke har tenkt til å kapre makten eller styre opp noen revolusjon i landet? Etter et par turer på ambassaden virker det sånn ihvertfall, tenk om vi skulle stoppet hver person som tok seg over grensa til Norge og stilt lignende spørsmål? “Hvor skal du? Hvorfor skal du til Norge? Hva skal du der? Har du noenting imot Kongen? Er du revolusjonær?” Fy faen hvor tåpelig det hadde vært. Russland sitter fast i tiden, virker det som. 

Men men, nå er det bare noen dager til jeg skal i vei, har kjøpt meg en god vinterjakke samme sted som sist og bestilt togbillett til Stockholm – der slenger jeg meg på båten og vinker far vel til Skandinavia. Så blir det et par dager i St. Petersburg før jeg setter ut mot Asia. Skal prøve å holde dere oppdatert, dere som faktisk følger med på denne bloggen. Tror dog neppe det er noen Wi-Fi på togene fra sovjettiden!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar